Wat speelt er?

Van groepsgedoe naar groepsplezier

Relaxt lesgeven: ontdek hoe!


Gáán ze weer daar achterin jouw klas, wéér gedoe onderling! Het gaat al langere tijd niet lekker in jouw groep. Er heerst een gespannen sfeer en er ontstaat snel onrust. Je hebt al van alles geprobeerd. Niets lijkt echt te helpen. En nu gaan je leerlingen óók nog tegen jou tekeer! Je bent moe en de wanhoop nabij. Waar komt dit 'gedoe' vandaan?
Begin bij het begin; inzicht in de oorzaak van het probleem. Breng jezelf én je groep in beeld door systemisch werk. Ontdek wat er onder de radar speelt en ga relaxter lesgeven!

Wil jij…


  • De rust laten terugkeren in jouw groep
  • Toegerust worden om met meer plezier les te geven
  • Handvatten om een fijn pedagogisch klimaat te creëren
  • Inzicht in de onzichtbare knelpunten; pestgedrag, meidenvenijn, buitensluitingen, irritaties
  • Vriendschappen in beeld
  • Weten wat zich achter het gedrag van leerlingen schuilhoudt
  • Ondersteuning en bemoediging door Individuele leerkrachtbegeleiding
  • Ontdekken wat jij zelf mee de groep inneemt

Relaxter lesgeven
Spreekt dit jou aan? Dan is leerkrachtcoaching met behulp van systemisch werk iets voor jou en jouw groep, want jij bent een belangrijke spil in jouw groep. Gun jezelf en jouw groep meer plezier. In de begeleiding maak ik op eenvoudige en veilige wijze inzichtelijk waar jouw groep hinder van ondervindt. Ik coach en begeleid jou, stap voor stap, naar relaxter lesgeven.
Rust en overzicht
Wat maakt dat het systeem steeds uit balans raakt? Ik maak zichtbaar wat onbewust wordt weggedrukt onder het gedrag waar jij en ook de leerlingen uit jouw groep zich aan irriteren. Door deze inzichten ontstaat er begrip voor de situatie bij jezelf en jouw leerlingen. Dat geeft rust en overzicht.
Je ontdekt hoe jouw leerlingen zich tot elkaar verhouden. Je krijgt antwoord op hoe jij je verhoudt tot jouw leerlingen. Wat je met praten niet helder krijgt wordt letterlijk zichtbaar gemaakt. Oplossingsmogelijkheden dienen zich aan. Je krijgt handvatten voor het creëren van rust en meer plezier voor jezelf én jouw leerlingen.

Wat gaan we doen?


Het begint bij jou, fijn hè! Hoe gaat het met jou? Daar gaan we eerst naar kijken en mee aan de slag. In de 1-op-1 coachsessies kijken we eerst naar jou en jouw klas. We doen dit met een systemische tafelopstelling van jou en jouw klas. Spannend? Ja! Helpend? Absoluut! Je krijgt inzicht in wat jij zelf, als mens niet als leerkracht, dagelijks de groep mee in neemt; jouw persoonlijke bagage.
Valkuilen en hulpbronnen
Je wordt je werkelijk bewust van wat jouw valkuilen en jouw hulpbronnen zijn. Je valkuilen gaan we tackelen en je hulpbronnen zo optimaal mogelijk inzetten. Zodat jij lekker stevig, vele malen relaxter en met volop plezier les kunt geven. Bovendien zijn deze persoonlijke inzichten óók toepasbaar in privésituaties. Een geschenk waar je de rest van je leven profijt van hebt!
Groepsdynamiek in beeld
Tijdens jouw coachtraject maken we samen met de leerlingen ook een groepstafelopstelling met poppetjes, symbooltjes en ander klein of groot materiaal. Iedereen binnen de groep krijgt hiermee, op veilige wijze, de mogelijkheid om zonder woorden te uiten wat er van binnen gebeurt en wordt beleefd. De onderliggende dynamiek wordt hiermee zichtbaar. Met deze inzichten kun jij als leerkracht op eenvoudige en effectieve wijze de rust in de groep herstellen. Je merkt dat ook jouw leerlingen hier mee aan de slag gaan.
Alle leden binnen het systeem van de klas worden zich meer bewust van wat er speelt en gaan er, vroeg of laat, naar handelen. Een groepstafelopstelling brengt de groep op positieve wijze in beweging en zet aan tot meer verbinding tussen jou en jouw leerlingen.
Gaaf schooljaar
De inzichten die zichtbaar worden tijdens de groepstafelopstelling in combinatie met de inzichten die jij uit jouw individuele coachsessies hebt verkregen maken dit een krachtige interventie om haalbare doelen te stellen en toffe praktische acties te koppelen. Zo kun je aan het einde van het schooljaar zeggen, het was pittig, maar wát een gaaf, interessant en leerzaam schooljaar!

Doelen en acties op 4 niveaus


De inzichten bieden een vertrekpunt voor het stellen van concrete doelen om het pedagogisch klimaat te verbeteren.
We onderscheiden 4 niveaus:
  • Leerkracht
  • Groep
  • Subgroep; groep leerlingen binnen de groep
  • Individuele leerling

Per niveau kun je één of meerdere acties koppelen.
Denk hierbij aan:
  • Persoonlijke begeleiding van de leerkracht
  • Het gericht inzetten van thema's uit jullie methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Het opzetten van of specifieker aansluiten bij een project
  • Wekelijks terugkerende kringgesprekken vanuit het inzicht
  • Begeleiding in kleinere groepen
  • Extra ondersteuning van een individuele leerling.
  • Inzetten van extern programma gericht op inzichten die aandacht behoeven

Voor wie?


Groepen in het reguliere PO waarvan de leerkacht of IB’er onderstaande uitspraken herkent.
  • Het is té vaak een chaos in mijn groep en ik weet niet meer hoe ik dit kan veranderen
  • Ik trek het lesgeven in deze groep niet meer. Als dit zo doorgaat val ik om
  • Mijn leerlingen kunnen elkaar niet met rust laten, ze weten dit niet zelf te reguleren
  • Mijn leerlingen hebben confronterende bewustwording nodig van hun eigen gedrag
  • In mijn groep wordt veel gepest en dit is niet te stoppen
  • Ik voel mij regelmatig persoonlijk aangevallen door uitspraken van leerlingen
  • In mijn groep worden leerlingen té vaak buitengesloten door andere leerlingen
  • Als ik op deze manier moet blijven lesgeven dan weet ik niet of ik volgend jaar nog werkzaam ben in het onderwijs
  • Ik wil werkelijk inzicht in wat er in mijn groep speelt en vanuit de oorzaak bouwen aan een positief groepsklimaat

3x Groepsplezier


Wil jij weer vol energie en positiviteit met jouw groep aan de slag?
Lijkt het je fijn als je dit samen kunt doen?
Stop met pleisters plakken en duik dit schooljaar diep in de groepsdynamiek van jouw klas.
Hoe? Onderstaande mogelijkheden geven je alvast een idee.
Coaching is maatwerk en de invulling ervan overleggen we samen.
Neem contact op voor meer informatie of het aanvragen van een maatwerk-offerte.

Klik hier

Leerkrachten aan het woord


Hieronder lees je de bevindingen van leerkrachten die met hun groep
hebben deelgenomen aan een groepstafelopstelling.


Nine van Linge, leerkracht groep 7 en teamleider, R.K. Basisschool De Wilsdonck in Raamsdonksveer
Via een kindertherapeut van een leerling uit onze groep kwamen we in contact met Yvonne. Zij heeft in onze groep een tafelopstelling gedaan. Dit was een zeer waardevolle en intensieve interventie. Doordat de leerkracht zelf meedoet en niet hoeft te begeleiden kun je goed observeren. De leerlingen worden uitgenodigd om hun ervaringen te delen maar dat hoeft niet. Naar aanleiding van de ervaringen en inzichten tijdens deze tafelopstelling hebben we vervolglessen gegeven.


Annette van de Vossenberg, leerkracht groep 6, Basisschool Uniek in Hoeven
Onlangs heeft Yvonne Ligtvoet van Ynsight een groepstafelopstelling gedaan in onze groep om inzicht te krijgen in de groepsdynamiek. Yvonne deed dit op een rustige en professionele manier. De leerlingen waren geboeid en betrokken (en dat is echt niet altijd het geval). Yvonne wist op een integere manier waardevolle informatie over het groepsplezier en de sociale structuur in onze groep te verwerven. Direct na de opstelling merkte ik dat de leerlingen meer begrip hadden voor elkaar en elkaars gevoelens (troost bieden bij verdriet). Ik heb mijn positieve ervaringen direct gedeeld met de directie en collega’s. Deze groepstafelopstelling heeft me meer opgeleverd dan de sociale competentie vragenlijsten van ruim 40 vragen die we jaarlijks moeten invullen. Ik wil beslist nog vaker gebruik maken van de diensten van Ynsight!


Femke Belgraver, leerkracht groep 8, IKC De Ark in Vlaardingen
“Juf wat is een groepstafelopstelling en wat komt ze dan precies doen en vertellen?” “We laten ons verrassen en dan wordt het vanzelf duidelijk.” En zo is het gegaan. Het bezoek van Yvonne bij ons in de groep heeft ons als groep inzichten gegeven en het klimaat in de groep beeldend gemaakt. Dit heeft geleid tot hele mooie gesprekken.
Wat is jouw plaats binnen de groep, waar sta jij en is die plek fijn voor jou? Een aantal leerlingen was wat onwennig in het begin, wisten niet goed wat er werd gecreëerd en wat hun plaats en rol was. Als snel werd dit duidelijker en pasten zij hun gedrag en houding aan. Leerlingen in de klas dachten niet alleen aan hun eigen plaats binnen de groep. Zij dachten ook aan mede-leerlingen en de leerlingen die er niet bij konden zijn.
Dankbaar dat wij Yvonne op bezoek hebben gehad. Dat wij aan knelpunten kunnen gaan werken én dat wij zien dat het pedagogisch klimaat al goed aanwezig is binnen de groep. Iedereen heeft zichzelf kunnen en durven neerzetten op zijn of haar plaats. Trots op mijn groep! Bedankt!

Wees welkom voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of het aanvragen van een maatwerk-offerte.


Klik hier